tisdag 26 juni 2012

Ogräs i gräsmattan

Nu äntligen vet jag vad ogräset heter som vi har i gräsmatta och som äter upp allt gräs, Brunört. Jag har kollade på Wikipedia och här är info om detta ogräs.

Brunört (Prunella vulgaris) är en art i familjen kransblommiga växter. Det svenska namnet kommer av de brunfärgade stödbladen i blomställningen. Den är flerårig och vanlig på gräsplaner, vägkanter, kortväxt gräsmark och skogsmark i nästan hela Norden. I övrigt förekommer arten i Europa, Asien, Afrika och Nordamerika.
Anmärkningsvärda egendomligheter är det tvåläppiga fodret som i fruktstadiet är platt och slutet (delfrukterna frigörs när det brister) och att "blomkransarna" samlade till ett ax i toppen. Blomkransarnas stödblad är små och så förändrade till formen (ibland även till färgen) att de kan anses fungera som en del av blomningen snarare än en del av de vegetativa organen. Sådana blad kallas högblad. På grund av formen på detta ax och den tämligen starka lukten har brunört i vissa landsändar fått namnen skogshumle och backhumle. Det senare namnet kan lätt förväxlas med backhumla, som dock är ett alternativt namn för röllika.
Blå söta blommor
 Så här ser gräsmattan ut, inte alls snyggt
Ogräsbekämpande medel, hoppas att Brunörten ska försvinna fortare än kvickt, men det gör den inte för det skulle ta minst 3 veckor innan man skulle märka någonting. Ogräset skulle 
t o m kunna växa lite extra, men efter det vill jag att alla ogrässorter och mossor som finns i gräsmattan ska försvinna och att gräset skall växa tätt, fint och vara grönt. Grönt gräs är inga problem i detta regnväder.

5 kommentarer:

  1. Jag har aldrig sett denna blomma eller ogräs! Märkligt hur den kan sprida ut sig! Och äta av gräset? Men är den inte vass att gå på, då tycker jag att det är ändå vackert! Om det inte sitter en humla,geting eller nån stick-insekt, inte kul då Anitha!Kram

    SvaraRadera
  2. Det ser så ovårdat ut på gräsmattan. Hoppas vår gräsmatta kommer att se lika fin ut som eran efter ogräsmedlet.Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Förlåt för att jag skriver i ett gammalt inlägg.
    Men fick du bort detta ogräs?:)
    Har nämligen själv köpt samma ogräsmedel som du, så tänkte slänga ut det i helgen då det är dåligt väder justnu:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vad kul att du skriver. Ogräsmedlet är jättebra men det hjälper inte när grannarna har detta ogräs i sin gräsmatta och ser den som ett jättefin blå blomma hahahahah. Ogräset är borta men kommer tillbaks lite då och då så då plockar jag det för hand. Hoppas att du inte har grannar som älskar denna blå blomma. :))

      Radera
    2. Hej!:)
      haha okej, tyvärr har jag grannar som lider av samma blomma, och då jag precis flyttat in (2 veckor sedan) så känner jag mig inte modig nog att gå över och be dom bekämpa det ;)
      Men ska iallafall strö på lite sånt där ogräsbekämpning och sedan försöka hålla efter med händerna :)

      Tack för svaret :)

      Radera