torsdag 12 juli 2012

Pitepalt till middag

Vi åt pitepalt igår. Pitepalt görs i vanliga fall av okokt potatis som mals och blandas med kornmjöl och vetemjöl samt salt. Sedan gör man runda paltar som man har rimmat fläsk i. Paltarna kokas sedan i saltat vatten i ungefär en timme. Det är så underbart gott. Vi, Stig alltså, har gjort paltarna av paltmjöl som man kan köpa på ICA Maxi. Paltmjölet blandas med vatten och får svälla tio minuter, sedan gör man samma sak som palt av rå potatis. Mjölk till är gott.
Rimmat fläsk som skärs i småbitar
 Okokt palt med fläsk i
 Färdigkokt palt med smör, man kan även ha lingonsylt till och min svägerska äter palt med sirap



1 kommentar:

  1. Norrlänning som jag är, o då fick jag o alla syskon- palt varje lördagmiddag, av mor, uppstekt palt, på söndag morgon, fläsk från hushållet o gården, grisar som levde ganska fritt o slaktades, gott fläsk,god palt, med mycket mer kornmjöl, och än idag äter jag bara med sirap o smör. Men numera kan jag bara äta denna mat på hösten eller vintern. Våra barn o barnbarn älskar detta med palt, men dom brukar säga, som vanligt "Palt-coma" Kram

    SvaraRadera